Heb ik extra vitamine D nodig?

Heb ik extra vitamine D nodig?

Het is afhankelijk van uw leeftijd, huidskleur en de blootstelling aan de zon of u extra vitamine D nodig heeft. Wie hebben er extra vitamine D nodig? En hoeveel dan? U leest het hier.

Vitamine D

Voldoende vitamine D is belangrijk voor een goede (bot)groei als kind, het behoud van sterke botten en tanden als volwassene, het behoud van spierkracht en een goede werking van het immuunsysteem. Vitamine D is een bijzondere vitamine omdat ons lichaam het zelf kan aanmaken onder invloed van zonlicht. Ook bepaalde voedingsmiddelen, zoals vette vis, bevatten vitamine D en het wordt toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

Vitamine D en ons immuunsysteem

Vitamine D speelt een rol bij de celdeling en celregulatie, onder andere in ons immuunsysteem. Er zijn aanwijzingen dat er een verband is tussen vitamine D en het risico op bepaalde aandoeningen zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten, darmkanker en luchtweginfecties. Of extra vitamine D deze aandoeningen voorkomt is echter nog niet duidelijk.

Heb ik extra vitamine D nodig?

Vrouwen met een lichte huid tussen de 4 en 50 jaar en mannen met een lichte huid tussen de 4 en 70 jaar, die voldoende buiten komen en gezond eten krijgen genoeg vitamine D binnen. Valt u niet binnen deze leeftijdsgroepen, heeft u een donkere huidskleur of is er sprake van onvoldoende zonlichtblootstelling? Dan raadt de Gezondheidsraad u extra vitamine D aan in de vorm van een supplement.

Voor mensen tot 70 jaar is de dosering vitamine D 10 mcg per dag, voor 70 plussers 20 mcg per dag.

Wat is voldoende zonlichtblootstelling?

Wanneer u per dag een kwartier tot een half uur buiten bent tussen 11.00 en 15.00 uur met onbedekte handen en hoofd is er voldoende blootstelling aan zonlicht. Een lichte huid maakt hierdoor zelf vitamine D aan. Heeft u een donkere huid, bedekt u uw hoofd en handen of komt u niet dagelijks rond het middaguur buiten? Dan is extra vitamine D in de vorm van een supplement aangewezen.

"TIP: Ga dagelijks tussen 11.00 en 15.00 uur buiten een kwartier wandelen met onbedekte handen en hoofd."