Resultaten van ons tevredenheidsonderzoek

Resultaten van ons tevredenheidsonderzoek

Wij staan voor de S van service voor iedereen, online en in de apotheek. Maar ervaar jij dat ook? Dat willen we natuurlijk graag weten. Daarom meten we jaarlijks de tevredenheid van onze klanten. Zo blijven we verbeteren. Daarmee help jij ons de S van service waar te maken. Mensen die de vragenlijst hebben ingevuld, willen vaak ook horen wat de resultaten zijn en wat ermee gedaan wordt. Daarom delen we hier onze resultaten van het tevredenheidsonderzoek van 2023.

Wat is het tevredenheidsonderzoek?

Het onderzoek is een vragenlijst die landelijk wordt ingezet. Bijna alle apotheken in Nederland doen eraan mee. We willen hiermee weten hoe tevreden jij bent met je apotheek. Doordat duizenden mensen deze vragenlijst invullen, weten we wat goed gaat en wat er beter kan.

Lees hier meer over de inhoud en belang van het onderzoek

Dat vinden wij top!

We zijn blij dat 99.000 mensen de vragenlijst hebben ingevuld. En ook trots op de uitkomsten. Dit jaar waardeerden onze klanten de Service Apotheken met een 8,5 gemiddeld. Hiermee hebben we voor het 8e jaar op rij de hoogste klanttevredenheid van Nederland onder de apotheken. Dat vinden wij top! Dat betekent natuurlijk niet dat we achterover leunen. Wij blijven altijd kijken hoe het beter kan zodat we jou nóg betere service kunnen bieden.

Bekijk hier ook het filmpje over het onderzoek.

Wat kunnen wij beter doen volgens onze klanten?

Het afgelopen jaar zijn er 3 punten uit de vragenlijst gekomen waar we ons op kunnen verbeteren. Lees hieronder meer over deze punten en hoe we dit verbeteren:

  1. Privacy aan de balie
  2. Veranderingen van verpakkingen
  3. Informatie over kosten en tarieven


1. Meer privacy aan de balie: afspraak voor informatie

Via het onderzoek horen we dat niet iedereen het fijn vindt om een geboortedatum op te geven bij het ophalen van medicijnen. Toch hebben we wel een aantal gegevens nodig om zeker te weten dat we het medicijn aan de juiste persoon meegeven.

We begrijpen dat je niet altijd alles wilt vertellen aan de apotheekbalie. Bijvoorbeeld als het druk is in de apotheek of als je wat meer privacy wenst. Daarom zijn er ook andere mogelijkheden. Je kunt altijd een afspraak maken voor op een ander moment. Deze afspraak kan telefonisch, via beeldbellen of je kunt in een spreekkamer je medicijnen bespreken met een uitgebreidere uitleg. Bij steeds meer Service Apotheken is het mogelijk om online je afspraak in te plannen, maar een e-mail sturen of even bellen kan natuurlijk ook. 

Jouw Service Apotheek team is ook bereikbaar via de app! Je kunt hier je vragen stellen direct aan je apotheker. Dat is veilig, makkelijk en niemand kijkt of luistert mee.

2. Meer uitleg over veranderingen van verpakkingen: Service Apotheek-app

Uit het onderzoek begrijpen we ook dat onze klanten graag goed geïnformeerd willen worden als je verpakking verandert. Krijg je je medicijnen in een ander doosje? Lees hier de redenen waarom je een andere medicijnenverpakking kan krijgen:

  • Het alleenrecht (patent) van de fabrikant op het medicijn is voorbij: Een andere fabrikant verkoopt het tegen een lagere prijs. De werkzame stof is exact hetzelfde en de kwaliteit is vergelijkbaar met het merk dat je eerder gebruikte.


  • Uit het buitenland gehaalde medicijnen: Soms worden medicijnen uit het buitenland geïmporteerd. We noemen dat parallelimport. Het medicijn is van dezelfde fabrikant als je huidige middel en de samenstelling is exact hetzelfde.


  • Voorkeursbeleid: Zorgverzekeraars maken prijsafspraken over merkloze medicijnen met fabrikanten waar ze het liefst mee samenwerken. Dit heet het preferentiebeleid en is een voorkeursbeleid. Jouw zorgverzekeraar kiest voor een andere voorkeursfabrikant. Service Apotheek is verplicht je deze medicijnen aan te bieden.


  • Leveringsproblemen: Jouw vertrouwde medicijn is op dit moment niet te verkrijgen. Wij bieden je daarom een alternatief aan. We houden graag samen vinger aan de pols.

We helpen je graag overzicht te houden over je medicijnen, dat is lastiger als je medicijn er soms anders uit ziet. In de Service Apotheek-app vind je daarom afbeeldingen terug van de meeste medicijnen, van zowel het medicijn zelf als het doosje. Daarmee is het makkelijker om het juiste medicijn op het juiste moment in te nemen. Gaat het toch af en toe mis? Neem dan altijd contact op met je Service Apotheker, dan kijken we samen naar je innameschema en zetten we je medicijnen op een rij om te zien of het beter kan.

3. Meer informatie over apotheekkosten: bespreek kosten met je apotheker

Het onderzoek vertelt ons ook dat onze klanten graag willen weten hoeveel medicijnen, hulpmiddelen en adviesgesprekken (consulten) kosten. Dat begrijpen wij. Omdat iedere zorgverzekeraar en iedere polis weer andere vergoedingen aanhouden, is er hiervoor helaas geen vaste prijslijst.

Ook is er een wettelijk verplicht eigen risico van €385,- per jaar en kan het per verzekering en polis verschillen of een medicijn in het eigen risico valt of erbuiten. Daarnaast is er een eigen bijdrage voor medicijnen. Wanneer je een eigen bijdrage moet betalen voor je medicijn is ook afhankelijk van je zorgverzekering. Moet je een eigen bijdrage betalen voor je medicijnen? Dan is dit nooit meer dan €250 per jaar. Sommige medicijnen worden helemaal niet vergoed door de zorgverzekeraar. Deze kosten betaal je dan zelf in de apotheek en gaan niet van je eigen risico of eigen bijdragen af.   

Bespreek het vooraf met je apotheker als je wilt weten wat iets kost, of je het zelf moet bijbetalen en of het van het eigen risico af gaat. Je apotheker kan dit voor je uitzoeken, maar dat heeft soms wat tijd nodig. Vraag het daarom van tevoren als je daar niet op wilt wachten. Wil je weten hoeveel eigen risico en eigen bijdrage je nog open hebt? Vraag dit dan aan je zorgverzekeraar.

Lees hier meer over kosten van medicijnen, consulten en hulpmiddelen


Wat gaat er goed volgens onze klanten?

Het afgelopen jaar kwamen er ook veel punten uit de vragenlijst waarmee onze klanten al erg tevreden zijn. Hier lees je meer over de belangrijkste 3 punten en wat deze voor jou betekenen:

  1. Omgang in de apotheek
  2. Deskundige zorg
  3. Bezorging

1. Omgang in de apotheek

Het tevredenheidsonderzoek geeft aan dat onze klanten een positieve omgang ervaren. Hier zijn wij extra trots op. Vooral omdat het momenteel drukker is in de apotheek vanwege tekorten aan medicijnen en personeel. Onze apotheekteams kijken altijd naar jouw persoonlijke situatie. Bijvoorbeeld door een jaarlijkse medicatiebeoordeling, een gesprek waarin je samen met jouw apotheker kijkt of jouw medicijngebruik makkelijker en beter kan. Bijvoorbeeld door op zoek te gaan naar een vervangend medicijn

Lees hier meer over de S van service voor jou

2. Deskundige zorg

Onze klanten zijn erg tevreden over de deskundigheid van de zorg die zij ontvangen. Onze apotheekteams volgen voortdurend trainingen en bijscholing zodat zij altijd op de hoogte zijn van de nieuwste informatie over medicijnen volgens de KNMP-standaard. Zo kunnen we je altijd het beste advies geven. Wist je dat veel van onze apothekersassistenten KABIZ-gecertificeerd zijn? Als je vragen hebt over je medicijnen, kom gerust langs of neem contact met ons op. We staan klaar om je te helpen.

3. Bezorging: gemakkelijk je medicijnen in huis

Onze klanten vinden het erg fijn dat medicijnen thuis bezorgd kunnen worden. Onze vaste bezorgers komen met de auto óf de fiets! Handig als je een ongelukje hebt gehad of wanneer je slecht ter been bent. Dat is de S van service voor jou.

Lees hier meer over de S van service voor jou

Tip: wist je dat de bezorger ook zelfzorg-producten kan meenemen in je bestelling? Dus heb je pijnstillers, handcrème of vitamine D nodig? Laat het weten en we maken het in orde. Dat is de S van service voor jou

Meer lezen?

Lees hier alles over het tevredenheidsonderzoek

"Klik hier voor nog meer informatie over de Klanttevredenheid en de PREM " Klanttevredenheid en PREM"