Het jaarlijkse tevredenheidsonderzoek

Het jaarlijkse tevredenheidsonderzoek

Heb je een e-mail ontvangen met een uitnodiging voor ons tevredenheidsonderzoek? Misschien heb je de vragenlijst zelfs al ingevuld. Maar wat is dit onderzoek nu eigenlijk? En waarom is jouw mening zo belangrijk? Hier lees je er alles over.

Wat is het tevredenheidsonderzoek van Service Apotheek?

We noemen het een tevredenheidsonderzoek. Maar de echte naam voor de vragenlijst is ‘PREM’. Dit staat voor ‘Patient Reported Experience Measures’. Met deze vragenlijst willen wij weten hoe jij als klant (of patiënt) de diensten van je Service Apotheek ervaart. Met jouw antwoorden verbeteren we onze zorg voor jou en alle andere klanten. Bijna alle apotheken in Nederland doen elk jaar mee aan de PREM-vragenlijst. 

Bekijk hier ook het filmpje over het onderzoek.

Wat gebeurt er met de resultaten van het tevredenheidsonderzoek?

Het is voor ons belangrijk dat zo veel mogelijk mensen deze vragenlijst invullen. We helpen onze klanten bij het verbeteren van hun gezondheid. En we sluiten onze S van service aan op wat onze klanten belangrijk vinden. Het onderzoek helpt ons hierbij. Hoe meer mensen meedoen, hoe betrouwbaarder de resultaten van het onderzoek. Bij elke apotheek moeten minimaal 80 mensen de vragenlijst helemaal hebben ingevuld. Zo weten we zeker dat de uitkomsten van het onderzoek kloppen. In 2023 vulden maar liefst 99.000 klanten van alle Service Apotheken de vragenlijsten in. Daar zijn we erg blij mee!

Benieuwd wat de S van service voor jou betekent? Lees het hier.

"Service Apotheken gebruiken de resultaten uit de PREM-vragenlijst om nog beter aan te sluiten op de wensen van hun klanten. Jouw mening helpt dus mee aan betere zorg."

Rapportcijfer

Uit de PREM-vragenlijst komt een rapportcijfer voor elke apotheek. Ook is er een score die aangeeft of je ons aanbeveelt bij vrienden en familie.

Hoge cijfers betekent natuurlijk dat onze klanten erg tevreden zijn over hun apotheek. Dat is het belangrijkst! Maar we gebruiken de informatie niet alleen voor ons eigen inzicht. Ook zorgverzekeraars gebruiken deze cijfers om contractafspraken te maken met de apotheken. Omdat alle vragenlijsten in alle apotheken hetzelfde zijn, kunnen ze makkelijk apotheken vergelijken. Ze stellen eisen aan de apotheken waar ze contracten mee afsluiten over kwaliteit, deskundigheid en klantgerichtheid. Het PREM-onderzoek geeft de zorgverzekeraars informatie hierover. 

Hoogste klanttevredenheid van Nederland

Wist je dat Service Apotheek al 8 jaar op rij de hoogste PREM-score van Nederland heeft? Maar liefst 99.000 mensen gaven de Service Apotheken gemiddeld een 8,5. Daar zijn we erg trots op! Dat betekent natuurlijk niet dat we achterover leunen. We zijn altijd aan het verbeteren zodat we jou nóg betere service kunnen bieden. Dit kunnen we niet zonder jouw hulp! Vul de vragenlijst in en vertel ons wat er beter kan.

Wil je meer weten over de resultaten? Lees hier wat we van onze klanten leerden in 2022.

"Vorig jaar hebben 99.000 klanten van Service Apotheek de vragenlijst ingevuld. Dat vinden wij top. Heb jij meegedaan? Bedankt voor je mening!"

Hoe doe je (weer) mee?

Om mee te doen aan het tevredenheidsonderzoek moet je uitgenodigd worden. Het onderzoeksbureau stuurt namens jouw apotheek een e-mail met de uitnodiging. Het onderzoek begint elk jaar op 1 oktober en eindigt op 1 mei. Als je in deze periode bij je apotheek komt is er een kans dat je een uitnodiging ontvangt om mee te doen. Deze uitnodiging krijg je maximaal 1 keer per jaar, ook als je vaker bij je apotheek komt. Vul de vragenlijst dus meteen in als je de uitnodiging ontvangt.

Kom je bij meerdere apotheken? Let dan goed op voor welke apotheek je de vragenlijst hebt ontvangen. Je geeft je mening over de apotheek die je heeft uitgenodigd. Het tevredenheidsonderzoek is anoniem. Dit betekent dat niemand kan zien dat je hebt meegedaan en welke antwoorden je hebt gegeven. Het duurt ongeveer 10 minuten om de vragenlijst in te vullen. Heb je de vragenlijst ingevuld? Dan willen we je hartelijk bedanken! 


Waar gaan de vragen in de PREM over?

In het onderzoek staan vragen over verschillende onderwerpen, zoals:

  • het contact met je apotheekteam
  • de informatie en begeleiding die je ontvangt
  • de deskundigheid van je apotheker en het apotheekteam
  • de mate waarin je apotheker of de apotheekmedewerker met je meedenkt
  • de samenwerking tussen je apotheek en andere zorgverleners (zoals je huisarts)
  • de wachttijd en bereikbaarheid van je apotheek
  • de privacy in je apotheek

Je vult bij elke vraag een score in. Met deze score geef je aan hoeverre je het er mee eens bent of niet. Aan het eind van de vragenlijst is er ruimte waar je extra uitleg over je antwoorden kunt invullen. Dit helpt ons om te zien wat er goed gaat en waar we nog aan mogen werken. 

"De vragenlijst is anoniem. Dit betekent dat niemand kan zien welke antwoorden je hebt gegeven."

Door wie wordt PREM-vragenlijst gemaakt?

De vragenlijst is opgesteld door apothekers, patiënten en zorgverzekeraars. Hiervoor werken de volgende organisaties samen:

  • De Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP). De beroeps- en brancheorganisatie voor apothekers en apotheken.
  • De Patiëntenfederatie Nederland. Een organisatie die zich inzet voor alle mensen die zorg nodig hebben.
  • Zorgverzekeraars Nederland. Een vereniging om de zorgverzekeraars te ondersteunen.
  • Zorgverzekeraars (VGZ, CZ en Zilveren Kruis).

Elk jaar kijken deze organisaties of de vragenlijst nog goed is. Soms veranderen er daarom vragen en is de lijst niet elk jaar hetzelfde.

Een onafhankelijk onderzoeksbureau verwerkt de antwoorden van de vragenlijst, hierdoor is het tevredenheidsonderzoek betrouwbaar. Zij sturen daarna de resultaten naar de apotheken en zorgverzekeraars. De apotheken kunnen de uitkomsten dus niet aanpassen.


Meer weten? 

Lees hier wat Service Apotheek met de resultaten van het onderzoek doet

Lees hier alles over de S van service voor jou

"Klik hier voor nog meer informatie over de Klanttevredenheid en de PREM " Klanttevredenheid en PREM"