U heeft nog geen producten in uw winkelmand

Naar homepage

Supplementen en vitamines

Gezond eten is een prima manier om de weerstand op peil te houden of te verbeteren. Lukt het (tijdelijk) niet om gezond te eten? Overweeg dan het gebruik van een supplement om de weerstand op peil te brengen.

Gezonde voeding is belangrijk voor een goede weerstand
Gezonde voeding is belangrijk voor een goede weerstand

Voedingstips

  • Net als aardappelen bevatten (winterse) groenten als spinazie, zuurkool, boerenkool, rode kool en wortels veel van het weerstandverhogende vitamine C. Zet dus geregeld een stamppot op tafel!
  • Kies vooral verse ingrediënten. Diepvriesgroente zijn ook prima, omdat ze vers zijn ingevroren. Laat snacks staan en eet zo min mogelijk kant-en-klaarmaaltijden. Deze bevatten meestal weinig groente en vezels en veel verzadigd vet en zout.
  • Wintervruchten als sinaasappels en mandarijnen zitten vol vitamine C. Eet twee stuks fruit per dag. Voor mandarijnen kunt u het dubbele nemen. Geen tijd om fruit te eten? Neem dan een fruitdrank.
  • Drink anderhalf tot twee liter water per dag om afvalstoffen af te voeren. Kruidenthee is ook goed. Neem geen of weinig alcohol, want het lichaam is een paar uur bezig om een glas alcohol af te breken. Hierdoor kan de weerstand verlagen.
  • Groente, fruit, volkorenbrood, sommige oliën, noten, peulvruchten, vlees, vis en eieren bevatten goede voedingsstoffen als vezels, vitaminen, mineralen, goede vetten en ijzer.
  • Lukt het even niet om gezond te eten? Gebruik dan een laaggedoseerde multivitamine. Zo blijft de weerstand op peil.

De praktijk

Wie gezond eet, krijgt voldoende vitamines en mineralen binnen. Dat lukt lang niet iedereen. Uit onderzoek blijkt dat slechts een derde van de Nederlanders dagelijks een verse warme maaltijd eet. De meeste mensen slagen er ook niet in om dagelijks de aanbevolen hoeveelheid van twee ons groente en twee stuks fruit te eten. Het gemiddelde ligt op één stuk fruit en 120 gram groente.

Alle producten voor 'Weerstand'

Bekijk producten (29)

De Schijf van Vijf

Voor een gezonde voeding is de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum een goed hulpmiddel. Het laat in één oogopslag zien wat u moet doen om een goed eetpatroon te volgen. In de vijf vakken staan producten die het lichaam nodig heeft om gezond te blijven. De Schijf van Vijf is geschikt voor zowel kinderen als volwassenen. Kies dagelijks producten uit alle vijf vakken en varieer er lekker op los.

De Schijf van Vijf bestaat uit vijf vakken:

  1. Dit vak bestaat uit zowel groente als fruit. U heeft ze beide nodig. Niet één groente of fruitsoort bevat alle benodigde voedingsstoffen. Varieer daarom volop! Voor volwassenen is het advies: minimaal 250 gram groente en 2 porties fruit (200 gram) per dag.
  2. Vet is een bouwstof en brandstof voor ons lichaam en levert vitamines A, D en E. Dit vak bevat vooral producten met onverzadigd vet zoals plantaardige oliën en zachte margarine. Het vervangen van hard, verzadigd vet zoals roomboter door onverzadigd vet verlaagt de kans op hart- en vaatziekten.
  3. Dit vak bestaat uit producten met veel eiwit. Het advies is te variëren in vis, peulvruchten, vlees en ei. Eet elke week peulvruchten en vis. Eet niet meer dan 500 gram vlees (inclusief vleeswaren) per week. Eet elke dag enkele porties zuivel en een handje ongezouten noten.
  4. Graanproducten leveren energie en voedingsstoffen als vezels, eiwitten, B-vitamines en ijzer. Ook aardappelen zijn een prima aanvulling. Brood is de belangrijkste bron van jodium in Nederland. Kies in dit vak voor volkoren in plaats van witte producten!
  5. Hier staan de dorstlessers zonder calorieën: water, koffie en thee. Zwarte en groene thee hebben als extra voordeel dat ze de bloeddruk verlagen. Drie koppen per dag heeft al effect. Beperk koffie tot vier kopjes filterkoffie per dag vanwege de cafeïne. Drinkt u liever een espresso of cappuccino? Drink dan maximaal 2-3 kopjes per dag vanwege het cholesterolverhogende cafestol.

Alle producten voor 'Voedingssupplementen'

Bekijk producten (2468)
Lukt het (tijdelijk) niet om gezond te eten? Overweeg dan het gebruik van een supplement.
Copyright © 2019 Service Apotheek Beheer. Alle rechten voorbehouden.
IDeal Visa Mastercard
Naar boven
Kies uw apotheek

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen
Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen