U heeft nog geen producten in uw winkelmand

Naar homepage

Verzuring van spieren

Om het overschrijden van de grenzen van het menselijk (sport-)vermogen aan te geven zijn er allerlei uitdrukkingen: ‘de man met de hamer’, ‘hongerklop’ en ook ‘verzuurde spieren’. Maar hoe zit het nou eigenlijk met al die begrippen? Wordt steeds hetzelfde bedoeld of zijn er verschillen? Want de een heeft het over een ophoping van melkzuur en een ander over een teveel aan H+ ionen. En weer iemand anders praat over een zuurstoftekort. Of een bloedtekort. Kortom, een en al verwarring.

Verzuring heeft andere symptomen dan de hongerklop of een tekort aan zuurstof.

De spier

Om goed te kunnen functioneren heeft een spier zuurstof en voeding nodig. De voeding bestaat uit glycogeen, die wordt vrijgemaakt uit koolhydraten. Die zuurstof en voeding worden door het bloed naar de spier vervoerd. Dus wanneer er een tekort aan zuurstof of voeding is, of een stagnatie in het vervoer ervan, kan het misgaan. Er zijn drie oorzaken aan te wijzen:

1. Het tekort aan zuurstof

Wanneer we gaan sporten, bijvoorbeeld hardlopen, moet ons systeem zich aanpassen aan de verhoogde mate van belasting. Onze ademhaling en bloedsomloop hebben even tijd nodig om te reageren op de grotere vraag naar zuurstof. Die vraag wordt aan onze hersenen doorgegeven door chemische ‘voelertjes’ in onze bloedbaan. Daarop gaan we hijgen, om meer zuurstof naar binnen te krijgen, en gaat onze hartslag omhoog, om de zuurstof sneller via de bloedbanen te vervoeren naar de plekken die erom zitten te springen. Bij hardlopen zijn dat de beenspieren. Die eerste periode van aanpassing noemen we de anaerobe fase; er wordt arbeid geleverd zonder extra aanvoer van zuurstof. U hebt na korte tijd al het gevoel te willen stoppen. Daarna komt de aerobe fase; de arbeid wordt verricht met voldoende aanvoer van energie. Dit wordt ook wel ‘de tweede adem’ genoemd. Het hijgen wordt weer wat minder en u krijgt het gevoel dat de inspanning langere tijd volgehouden kan worden. Dit is ook waarom de warming-up voor een sporter van belang is. Om beter te presteren is het beter in de aerobe fase van belasting te verkeren. Het tekort aan zuurstof is echter geen verzuring!

2. Het tekort aan voeding

Glycogeen is de voeding van de spieren. De voedingsvoorraad wordt aangevuld door de glucose in de bloedbaan. Die glucose komt uit de lever. Wanneer de bevoorrading van de bloedbaan door de lever onvoldoende is, krijgt u vlekken voor de ogen, gaat u beven en ernstig zweten, en krijgt u een hongergevoel. Dit staat wel bekend als de ‘hongerklop’. Wanneer u iets eet, zoals een banaan, een beetje druivensuiker of een eierkoek, kunt na een kwartier van de klachten af zijn. Maar ook dit is geen verzuring!

3. Stagnatie in het vervoer

Wanneer er te weinig bloed, met daarin de voor de spieren benodigde zuurstof en voeding, door de aanvoerkanalen (slagaders) stroomt, gaat het ook mis. Dit zien we bij bepaalde aandoeningen, zoals de ‘etalageziekte’ (claudicatio intermittens). Hierbij kan het bloed niet goed doorstromen door een afsluiting of vernauwing van bloedvaten, zoals de grote slagaderen naar de benen. Dit zien we bij mensen met arteriosclerose, waarbij de slagaders dichtslibben door cholesterol.

Verzuring

Verzuring heeft andere symptomen dan de hongerklop of een tekort aan zuurstof. Deze zijn ernstiger; de spieren lijken vol te lopen met vocht en er treedt een branderig gevoel op. U moet echt stoppen met bewegen, voor langere tijd. De oorzaak? Mogelijk H+ (waterstof), maar dat is niet helemaal zeker. Het is nog onderwerp van onderzoek. Jarenlang werd verzuring toegeschreven aan de ophoping van melkzuur in de spieren. Dit melkzuur is een product dat vrijkomt wanneer energie uit glycogeen gehaald wordt. Bij onderzoek op marathonlopers bleek echter dat er geen verhoogde concentratie van dat melkzuur aanwezig was. Er wordt ook wel gesteld dat een verhoogde H+ (waterstof-ionen) concentratie de oorzaak is. Waterstof is net zoals melkzuur een stof die vrijkomt bij het energiegebruik door de spieren.

Wat te doen om verzuring te voorkomen

Wat te doen om verzuring te voorkomen? Wanneer de spieren goed getraind zijn, zullen ze zuinig met energie omgaan en zal er minder snel sprake zijn van uitputting of verzuring. Het antwoord is dus: goed trainen. In aangepaste mate. Ga dus niet te snel te grote afstanden lopen (uitgaande van de loopsport) en leer te luisteren naar uw lichaam. Daarnaast is het volgende ook belangrijk; let op voeding (neem een eierkoek, druivensuiker of banaan mee) en drink voldoende (bij voorkeur sportdrank), zodat de lever zijn werk kan blijven doen en u ook geen hongerklop krijgt. Een goede warming-up hoort ook bij een juiste opbouw van de belasting, want tijdens de anaerobe fase is de spier nog veel gevoeliger voor de uitputting van de voedselvoorraad (glycogeen).
Copyright © 2019 Service Apotheek Beheer. Alle rechten voorbehouden.
IDeal Visa Mastercard
Naar boven
Kies uw apotheek

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen
Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen