U heeft nog geen producten in uw winkelmand

Naar homepage

Probleemloos de Vierdaagse wandelen

Wandelen is een gezonde vorm van lichaamsbeweging voor mensen van alle leeftijden. Voor de ervaren wandelaar is de Vierdaagse van Nijmegen het wandelhoogtepunt van het jaar. Bereid u goed voor om zonder pijn te kunnen genieten van de intocht op de Via Gladiola.

Maak kilometers

Hoe makkelijk wandelen ook lijkt, zonder training enkele tientallen kilometers per dag gaan lopen is vragen om problemen. Uw spieren en gewrichten moeten wennen aan een urenlange belasting en u zult conditie moeten opbouwen, zodat uw spieren van zuurstof kunnen worden voorzien zonder te verzuren. Heel belangrijk is verder om uw wandelschoenen goed in te lopen, zodat deze soepel zijn en op geen enkele plek druk geven op uw voeten. Bouw de afstand die u loopt rustig op, loop stevig door, maar niet te snel en probeer onder alle weersomstandigheden te trainen.

Koester uw voeten

Blaren zijn de grootste tegenstander van de lange afstandswandelaar. Een goede voetverzorging is daarom van groot belang. Loop nieuwe wandelschoenen goed in, draag goed absorberende wandelsokken, het liefst zonder naden, en zorg dat uw voeten goed droog blijven. Strooi voetpoeder in uw sokken en neem bij voorkeur een extra paar schone sokken mee, zodat u onderweg kunt wisselen. Door uw voeten dagelijks in te smeren met kamferspiritus of een voetcrème wordt de huid op uw voeten beter bestand tegen blaren.

Checklist benodigdheden

  • Zonnebrand
  • Blarenpleisters
  • Sporttape
  • Voetpoeder
  • Voetencreme
  • Paracetamol
  • ORS zakjes
  • Coldpack of verkoelende sportspray
  • DEET insectenwerend middel
  • Middel bij insectensteken (bijv. Nestosyl)
  • Tekentang
  • Eventueel hooikoortstabletten (bijv. cetirizine)
Blaren kunt u voorkomen door op drukgevoelige plekken, zoals de hiel en de bovenkant van de tenen, een blarenpleister te plakken. Blarenpleister kunt u laten zitten totdat deze er na een aantal dagen vanzelf afvallen. Met een blarenpleister kunt u gewoon uw voeten wassen en onder de douche. Heeft u onverhoopt toch een blaar gekregen? Prik deze dan alleen door wanneer u er erg veel last van heeft en laat dit bij voorkeur door een deskundige EHBO-er doen.

Ken de kracht van de zon

Heerlijk in het zonnetje lijkt de meest ideale omstandigheid om te wandelen. Langdurig in de zon lopen kan echter ook problemen veroorzaken. Voorkom uitdroging door de warmte door ,naast onderweg genoeg water te drinken, ook te zorgen voor inname van voldoende suikers en zouten. Uitdroging en oververhitting kunnen ernstige gevolgen voor de gezondheid hebben. Tijdens de zeer hete Nijmeegse Vierdaagse van 2006 is hieraan zelfs een deelnemer overleden. Wandelt u bij temperaturen boven de 25 graden Celcius houd dan rekening met het volgende:

Tips bij warmte:

  • Blijf drinken en wacht niet tot u dorst krijgt.
  • Drink geen alcohol. Dit werkt vochtafdrijvend. Koffie en thee kunt u in beperkte mate drinken. In grotere hoeveelheden werken ze ook vochtafdrijvend;
  • Vul zoutverlies aan door bijvoorbeeld zoute drop mee te nemen;
  • Draag dunne kleding die uw lichaam zoveel mogelijk bedekt;
  • Ga vroeg op pad. Wandel zoveel mogelijk in de ochtend en avonduren en vermijd de zon op het heetst van de dag;
  • Beweeg rustig en neem voldoende rustpauzes, ook wanneer de benen nog goed zijn.

Ook wanneer het enigszins bewolkt is, kunt u verbranden door de zon wanneer u vele uren buiten doorbrengt. Draag wanneer de zon schijnt een petje of zonnehoed en smeer onbedekte huid in met een zonnebrandproduct met een hoge beschermingsfactor. Kies bij voorkeur voor een product dat goed bestand is tegen transpireren. Vergeet ook niet uw ogen tegen UV-straling te beschermen door een zonnebril te dragen.

Copyright © 2019 Service Apotheek Beheer. Alle rechten voorbehouden.
IDeal Visa Mastercard
Naar boven
Kies uw apotheek

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen
Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen