U heeft nog geen producten in uw winkelmand

Naar homepage

De meest voorkomende sportblessures: lage rugklachten

Lage rugklachten zijn een veel voorkomend probleem. Als oorzaak wordt vaak gedacht aan overbelasting, maar juist weinig bewegen, zoals bij mensen met zittend werk, kan een belangrijke oorzaak zijn.

Gelukkig zijn rugklachten vaak van voorbijgaande aard.

Hoe zit het dan met de relatie lage rugklachten en sport?

Sommige sporten kunnen leiden tot klachten van de rug. Denk aan motorcross en gewichtheffen. Bij deze sporten is het dan ook aan te raden een beschermende lendengordel te dragen. Maar ook sporten waarbij u niet zou denken aan een verhoogd risico voor de rug, zijn wel degelijk erg belastend. Wat dacht u van hardlopen? Wanneer er op een harde ondergrond wordt gelopen, en dat gebeurt wanneer u op straat loopt, komt er bij iedere stap een behoorlijke belasting op de (lage) rug.

Wanneer naar de huisarts?

Gelukkig zijn rugklachten vaak van voorbijgaande aard. Wanneer er sprake is van spit wordt de klacht veroorzaakt door een irritatie van de lage rugspieren. Dit herstelt relatief snel en vaak is een speciale behandeling niet nodig. Een fysiotherapeut kan het herstel wat bespoedigen. Wanneer de klachten gepaard gaan met een uitstralende pijn naar een been, meestal aan de achterzijde, kan dat wijzen op een hernia. Vooral wanneer deze pijn tot in de voet of het onderbeen doortrekt is het zaak contact op te nemen met uw huisarts. Ook een ‘doof gevoel’ en krachtsvermindering zijn symptomen waarbij een bezoek aan uw huisarts sterk aan te bevelen valt. Voor het ontstaan van een hernia is niet altijd een sterke overbelasting nodig: soms kan deze ontstaan door een betrekkelijk kleine vertilling, met name wanneer er een combinatiebeweging van draaien met voor- of achterover buigen gemaakt wordt. Andere aandachtspunten: wanneer bij jonge mensen (onder de 21) rugklachten optreden, die langere tijd (meer dan 4 weken) blijven, valt ook een bezoek aan de huisarts te overwegen.

Wat kunt u doen om rugklachten te voorkomen?

Allereerst het materiaal. Bij hardlopen is het logisch dat de schoenen het verschil kunnen maken. Een goede schoen met voldoende demping is hierbij van groot belang. Loopt u veel, ga dan voor schoenen naar een speciaalzaak. Het is echt waar; voorkomen is beter dan genezen! Ook van belang is eens advies te vragen over uw looptechniek. Lid worden van een atletiekvereniging, die over een goede trainer beschikt, kan veel ellende voorkomen. Bij andere sporten, zoals boven al gemeld, kan het dragen van een beschermende gordel noodzakelijk zijn. Wie zegt dat de rugspieren hierdoor verzwakken, omdat ze dan ‘verwend’ worden, kunt u geruststellen; van de relatief korte periode dat deze gordel gedragen wordt worden de rugspieren echt niet zwakker. Wel wanneer u de hele dag een gordel of corset draagt.

Wat kunt u doen aan rugklachten?

Even rustig aan doen en eventueel uw fysiotherapeut raadplegen. En zo snel mogelijk toch weer gaan bewegen, maar rustig aan beginnen. Uw fysiotherapeut kan u daarbij wellicht adviseren. Verder kan een pijnstiller wat verlichting bieden.

Alle producten voor 'Pijnstillers'

Bekijk producten (73)
Copyright © 2019 Service Apotheek Beheer. Alle rechten voorbehouden.
IDeal Visa Mastercard
Naar boven
Kies uw apotheek

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen
Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen