U heeft nog geen producten in uw winkelmand

Naar homepage

Blessures bij voetbal: de liesblessure

Vooral bij voetballers is de liesblessure een veel voorkomend probleem. Hoe kan dit? Mogelijk heeft het te maken met de manier van trainen. Sinds enige jaren is er wat meer duidelijkheid over het ontstaan van de liesblessure gekomen. We zien de kwetsuur meestal bij sporters die vaak explosieve inspanningen leveren: sprinters, voetballers en basketballers bijvoorbeeld. Bij duursporters zien we het minder vaak.

We zien de liesblessure meestal bij sporters die vaak explosieve inspanningen leveren. Ype Swart

Symptomen van de liesblessure

Bij een liesblessure heeft u pijn in de lies, die er soms ineens in schiet, maar die soms ook pas enige uren na het sporten voelbaar wordt. Het hardlopen wordt soms pijnlijk, het gewoon wandelen gaat meestal wel. Aanzetten voor een sprint, tegen een bal schoppen bij het voetballen, het plots wegdraaien bij een tegenstander bij het basketballen zijn erg pijnlijk. Hierdoor wordt het sporten meestal onmogelijk.

Wat u kunt doen bij een liesblessure

U kunt de pijnlijke plek koelen met ijs of een coldpack, maar dit is gezien de plek van de blessure niet altijd prettig. De lies is een erg gevoelig gebied, dus wanneer u ijs of coldpack gebruikt, moet u zeker iets van een theedoek tussen het ijs of de coldpack en de huid doen. De plaats van de blessure maakt tapen of iets dergelijks ook onmogelijk. De beste remedie is rust. Uw fysiotherapeut kan helpen bij het herstel door de spier te frictioneren (een vorm van massage) en er ultrageluid op te zetten.

Hoe ontstaat de liesblessure, en hoe kunt u deze voorkomen?

U kunt een liesblessure voorkomen door duurtrainingen (zoals twintig rondjes in hetzelfde tempo rond het veld rennen), die voor explosieve sporters eigenlijk niet geschikt zijn, van het trainingsprogramma te schrappen. Bij voetballers bijvoorbeeld wordt van de sporter meer explosieve kracht verwacht; rustig wandelen en dan opeens wegsprinten. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een marathonloper, die lange tijd in een tempo loopt. Vergelijk het met enerzijds een Ferrari, een raspaard, en een Volkswagen Golf dieseltje, een werkpaard. Wanneer je in het dieseltje opeens gaat proberen te rijden als in een Ferrari, is de kans dat er iets kapotgaat behoorlijk veel groter. Maar er kan ook een andere oorzaak zijn voor de liesblessure. Onlangs vroeg ik een sporter waaruit zijn training bestond, om te achterhalen hoe zijn liesblessure kon zijn ontstaan. De warming-up bestond uit een rustig opgebouwde belasting van de spieren. Daarna volgde het rekken en strekken en vervolgens werd er maximaal belast bij sprint-trainingen. Toen begreep ik zijn probleem: het rekken en strekken werd direct gevolgd door maximale belasting van de spieren. Wanneer de spier gerekt wordt is deze juist extra kwetsbaar. Dus hier ging het mis. Precies zoals hij had aangegeven: bij de sprint-oefening ‘schoot de pijn erin’. We besloten de rek- en strekoefeningen op dit punt van de training weg te laten. In de cooling-down rustig rekken en strekken is geen probleem, hoewel het nut ervan twijfelachtig is.
Copyright © 2019 Service Apotheek Beheer. Alle rechten voorbehouden.
IDeal Visa Mastercard
Naar boven
Kies uw apotheek

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen
Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen