U heeft nog geen producten in uw winkelmand

Naar homepage

Tennisblessures: zweepslag

Wanneer u tennist kunt u te maken krijgen met een aantal blessures. De tenniselleboog, enkeldistorsie en zweepslag. Hier behandelen we de zweepslag.

Meestal scheurt de spier niet helemaal door, maar ontstaat er wel een scheur die zeer pijnlijk is.

De zweepslag

Bij tennis zien we nog wel eens de zweepslag in de kuit. Het voelt, alsof u door een zweep van achteren op de kuit wordt geslagen, een felle scherpe pijn. Deze plotse scherpe pijn wordt veroorzaakt door het scheuren van een spier. Meestal scheurt de spier niet helemaal door, maar ontstaat er wel een scheur die zeer pijnlijk is. Vaak zien we een bloeduitstorting, een blauwe verkleuring in de spier. Wanneer deze niet zichtbaar is, kan hij dieper zitten. Dus ook zonder dat zogenaamde haematoom (= bloeduitstorting) kan er sprake zijn van een beschadigde spier!

Wat zijn de symptomen?

Het ‘slachtoffer’ kan niet meer zonder pijn op het been steunen en zal op de tenen gaan staan en lopen of strompelen. Hij of zij zal aangeven het idee te hebben een schop van achteren tegen de kuit te hebben gekregen. Wanneer het tijdens het tennissen gebeurt, zal gelijk gestopt moeten worden.

Wat kunt u doen om een zweepslag te voorkomen?

Een goede warming up is belangrijk. De spieren rustig warm laten worden voor een grote inspanning is erg belangrijk voor de preventie van spierblessures, de spierscheur in het bijzonder. Rekken en strekken is niet nodig. Dit is onlangs wetenschappelijk bewezen. Een koude spier rekken is zelfs vragen om problemen. Scheurt een goed doorbloede spier toch bij extreme belasting dan heeft de sporter gewoon pech, maar de kans is kleiner. Ook een algemeen goede voorbereiding is van belang als preventiemiddel. Wanneer u goed getraind bent, zijn uw spieren gewoon sterker.

Behandeling, en wat kunt u zelf doen?

Direct na het optreden van de zweepslag is koelen een goed idee. IJs of een cold pack dus. Bij het gebruik van ijs, maar ook van coldpack, is het advies: niet direct op de huid leggen. Doe er een theedoek tussen (een handdoek kan ook, maar is vaak weer te dik dus vermindert het koeleffect). Langer dan twee uur na het trauma ( het blessuremoment) heeft koelen al minder zin. Dan is de bloeding meestal al gestopt. Gebruikt u bloed verdunnende medicijnen: koel dan wat langer.

Tip voor sporters

Investeer eens in een paar coldpacks. Wist u, dat er ook packs bestaan die zowel koud als warm kunnen worden gebruikt? Koud in de vriezer, warm in de magnetron! Vraag het eens aan uw apotheker.

Fysiotherapeut

Het is verstandig een fysiotherapeut te raadplegen in geval van zweepslag. Deze kan eventueel een tape aanleggen, waarmee de belasting van de kuitspier wordt verminderd zodat u wel een beetje kunt lopen (meer strompelen). Dat is beter dan helemaal stilzitten. De scheur geneest wel en mag niet extreem belast worden, maar een beetje belasten zorgt voor een sneller herstel. Eerst wordt in de spier een ‘noodreparatie’ uitgevoerd, er ontstaat littekenweefsel. Met dat littekenweefsel kunt u weer redelijk functioneren. Voor een volledig herstel kan 200 dagen nodig zijn! Dan liggen alle spiervezeltjes weer op de juiste wijze gerangschikt voor een 100% functie. Maar geen zorg: u hoeft niet al die tijd met de tape te blijven lopen. Deze kan, afhankelijk van uw klachten, meestal weer na een paar weken worden weggelaten.
Copyright © 2019 Service Apotheek Beheer. Alle rechten voorbehouden.
IDeal Visa Mastercard
Naar boven
Kies uw apotheek

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen
Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen