U heeft nog geen producten in uw winkelmand

Naar homepage

Fietsblessures voorkomen en behandelen

Bij het gewone recreatieve fietsen komen weinig blessures voor. De zadelpijn is dan doorgaans van voorbijgaande aard, verder kunt u wat last krijgen van slapende handen. Wanneer het allemaal wat sneller gaat kunnen er meer ongemakken ontstaan. Hierbij een aantal van de meest voorkomende blessures zoals zadelpijn, achillespeesklachten en knieklachten.

Bij het gewone recreatieve fietsen komen weinig blessures voor.

Zadelpijn

Dit is wel de bekendste fietsblessure en eigenlijk meer een ongemak. Wanneer u recreatief fietst zal het door vaker te gaan fietsen vanzelf overgaan. Fietst u langere afstanden en in een wat hoger tempo, dan zal het dragen van speciale fietskleding kunnen helpen. Een broek met zeemleren kruis zorgt voor minder wrijving waardoor u duidelijk minder last zult hebben. Dat zeemleer moet wel contact maken met de huid, dus geen slip dragen! Het is ook van belang uw huid goed te verzorgen. Hiervoor zijn voldoende goede producten op de markt. De afstelling van uw fiets kan ook van invloed zijn op het ontstaan van zadelpijn. Neem de tijd om de juiste stand van uw zadel te vinden en neem de eerste keren dat u gaat fietsen gereedschap mee om de instelling te kunnen aanpassen. Ook de keuze van het zadel is belangrijk; laat u goed adviseren en probeer verschillende zadels uit.

Achillespees klachten

Er zijn een aantal achillespeesblessures: 1. De pees kan helemaal doorscheuren. Dit is duidelijk te zien; de kuitspier ziet er behoorlijk anders uit dan die van het andere been. De spierbuik zit veel meer naar de knie toe. De sporter kan amper meer lopen en zeker niet op zijn tenen staan. De enige behandeling is opereren, de pees moet worden gehecht en een lange periode van rust (in het gips) en revalidatie volgt. 2. De pees raakt geïrriteerd. Vaak wordt dan gesproken over een tendinitis of tendinose (het verschil tussen deze twee is hier niet van belang). We zien dan een ontstekingsreactie. Een dergelijke ontstekingsreactie komt niet door een bacteriële- of virusinfectie maar door een overbelasting, Dit kan komen door een verkeerd bewegen van de enkel en de voet, maar ook door een niet goed bewegen van de knie en zelfs door een bekkenscheefstand. Symptomen kunnen zijn een zwelling van of rond de pees, soms een raar ‘knisperend gevoel’ in het gebied van de achillespees (soort gekraak, alsof u door sneeuw loopt) en pijn.

Wat te doen?

Bij de gescheurde spier is duidelijk dat u naar de chirurg zult moeten. Bij de tendinitis of tendinose kunt u het beste koelen met ijs. Gewoon ijsblokjes of een coldpack. Let wel op, dat u het ijs niet direct op de huid legt; doe er een theedoek tussen. Kijk het een paar dagen aan en mogelijk verdwijnt de klacht. Doe rustig aan en vermijdt de veroorzakende sport. Zwemmen kan bijvoorbeeld wel. Wanneer de klacht niet verdwijnt of veel minder wordt zal fysiotherapie nodig kunnen zijn. Een massage van de kuit kan veel verlichting geven. Ook begeleiding bij het hervatten van de sport is belangrijk. Vaak wil men te snel weer ‘aan de bak’. Dit kan resulteren in een nieuwe blessure, zelfs in ernstiger mate. Wel moet er aandacht worden besteed aan de mogelijke factoren die voor het ontstaan van de kwetsuur hebben gezorgd. Een fysiotherapeut zal daar aandacht aan moeten besteden. Is er een beenlengteverschil? Is er een bekkenscheefstand? Beweegt de enkel goed? Hoe loopt de patiënt? Hoe zit u op uw fiets, is deze goed afgesteld? Mogelijk zal in de herstelfase een tape moeten worden aangelegd, met soms ook een hakverhoging om de pees te ontlasten bij het lopen.

Preventie

Een goede en rustige warming-up is, zoals voor het voorkomen van veel andere blessures, noodzaak. Een juiste afstelling van de fiets is ook van groot belang, bijvoorbeeld de hoogte van het zadel. Ook het gebruik van goede schoenen kan invloed hebben. Denk ook aan de speciale schoenen, die vastklikken bij een racefiets. Voor alles geldt, laat u goed adviseren! Rekken en strekken hebben echter geen enkele meerwaarde. De laatste wetenschappelijke ontwikkelingen, een groot onderzoek in 2011, toonde dit aan! Het is zelfs af te raden wanneer de spieren nog koud zijn.

Knieklachten

Langdurige belasting van gewrichten kan blessures tot gevolg hebben. Dit geldt ook voor de knie en bij het fietsen met name voor het gewricht onder de knieschijf. Deze zit bovenop de knie en dient om de kracht van de voorste bovenbeenspieren te optimaliseren. Bij het aanspannen van deze bovenbeenspieren, de quadriceps, komt er een behoorlijke druk op het gewrichtsvlak. Zolang de bewegingen in de juiste baan plaatsvinden, gaat alles meestal goed. Maar zodra de knieschijf (patella) iets teveel naar buiten of naar binnen beweegt, gaat het mis.

De symptomen

Pijn bij aanspannen van de bovenbeenspieren en bij het bewegen van de knie, zoals bij traplopen of fietsen. Soms wordt de knie dik.

Wat kunt u doen aan knie(schijf) klachten?

De irritatie ontstaat niet zomaar. U kunt het beste contact opnemen met uw fysiotherapeut. Deze zal gaan onderzoeken wat de oorzaak van uw klachten is. Wanneer deze duidelijk is zullen gerichte spierversterkende oefeningen worden gegeven om de knieschijf weer in de juiste bewegingsbaan te krijgen of een tape, die de beweging helpt te sturen (patellofemorale tape) .

Hoe kunt u de knie(schijf) klachten voorkomen?

Een gewone overbelasting door het fietsen kan ontstaan, doordat u vaak met een te hoog ‘ verzet’ (een te hoge versnelling) rijdt. Wanneer de knieschijf dan ook nog niet helemaal goed ‘spoort’ gaat het zeker mis. Dus: schakel op tijd een tandje terug! Ook belangrijk is de afstelling van uw fiets. Een te laag zadel kan veel ellende veroorzaken. Ook wanneer u teveel met O-benen fietst zal er een pijnlijke knie kunnen ontstaan. Laat ook de eventuele vastklikkende fietsschoenen goed afstellen.

Alle producten voor 'Sport & Beweging'

Bekijk producten (721)
Schakel op tijd een tandje terug!
Copyright © 2019 Service Apotheek Beheer. Alle rechten voorbehouden.
IDeal Visa Mastercard
Naar boven
Kies uw apotheek

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen
Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen