U heeft nog geen producten in uw winkelmand

Naar homepage

Sportblessures voorkomen

We worden ons steeds meer bewust van het belang van bewegen voor onze gezondheid. Door te bewegen wordt de werking van vitale functies bevorderd en het is wetenschappelijk bewezen, dat het een belangrijke manier is om allerlei ziektes te voorkomen. En voorkomen is altijd nog beter dan genezen!

In beweging komen

We zien steeds meer mensen de stoute sportschoenen aantrekken en in beweging komen. Dat is een goede ontwikkeling. Wel neemt hierdoor het risico op sportgerelateerde blessures toe. Het aantal sportblessures in Nederland is aanzienlijk. Dat is echter geen reden om dan maar van dat sporten af te zien, want we moeten aan aantal zaken bedenken:

Bij wie komen blessures het meest voor

  • De blessures komen het meeste voor bij jonge mensen, die echt op prestatie gericht sporten, en dus letterlijk hun grenzen opzoeken (met het gevaar over die grens heen te gaan).
  • Blessures komen veel voor bij mensen die contactsporten, zoals voetbal, basketbal en hockey, doen.
  • Blessures komen vaak voor bij mensen die sporten met een verhoogd risico doen, zoals motorsport.
  • Blessures komen vaker voor bij mensen, die onvoorbereid en slecht uitgerust (qua schoeisel, kleding etc.) gaan sporten.
Sporten is leuk en gezond. U houdt het leuk door blessures te voorkomen. In dit artikel leggen wij u uit hoe u dat zo effectief mogelijk doet.

Het is goed stil te staan bij deze vragen

  • Welke sport wilt u gaan doen?
  • Hoe kunt u blessures voorkomen?
  • Wat te doen, wanneer u een blessure oploopt?

Keuze voor een sport

Om verantwoord te gaan sporten zijn bovengenoemde punten van belang. Ook de keuze van de sport! Die moet passen bij uw mogelijkheden. Wanneer u veel last heeft van artrose in uw heupen en/of knieën, is hardlopen niet de beste keuze. Dit lijkt voor de hand liggend, maar toch zijn er keuzes die onverwacht niet gelukkig zijn. Wat te denken van zwemmen door mensen met nekklachten? Bij schoolslag (lekker baantjes trekken) wordt de nek continu naar achteren gebogen en dat kan bij nekklachten behoorlijk vervelend zijn en zelfs een toename van klachten geven! Dus denk goed na over uw keuze en vraag het bijvoorbeeld aan uw fysiotherapeut (wanneer u daar onder behandeling bent) of aan mij via Service Apotheek.

Blessures voorkomen

Wanneer u dan uiteindelijk een sport heeft gekozen, is het van belang de juiste spullen aan te schaffen. Goede schoenen bijvoorbeeld. Wanneer u buiten gaat joggen/hardlopen, dan zijn de juiste hardloopschoenen belangrijk. Let op dat u op straat op een hele harde onderlaag loopt, dus een goede schokdemping kan veel blessureleed voorkomen. Ook een stevige schoen is belangrijk, want een enkel verzwikken kan heel vervelend zijn en de straat is niet altijd even vlak! Er is nog een punt van aandacht: medicijngebruik. Wanneer u bepaalde medicijnen gebruikt kan het van belang zijn hiermee rekening te houden. Bètablokkers bijvoorbeeld kunnen ervoor zorgen dat u snel moe wordt of spierpijn krijgt. Ook hier is hardlopen geen goede keuze. Aangepast bewegen dus. U moet uw beperkingen respecteren! Wanneer u vragen heeft over medicijnen en sport: vraag het aan onze apotheker

Alle producten voor 'Sport & Beweging'

Bekijk producten (698)
Indien u gevoelig bent voor verstuiking/verzwikking, tape dan preventief vingers of enkels in. Zo ondersteunt u uw gewrichten, spieren en banden.
Copyright © 2019 Service Apotheek Beheer. Alle rechten voorbehouden.
IDeal Visa Mastercard
Naar boven
Kies uw apotheek

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen
Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen