U heeft nog geen producten in uw winkelmand

Naar homepage

Hardloopblessures: zweepslag

Bij hardlopen zien we nog wel eens zweepslag in de kuit. Het is, alsof u door een zweep van achteren op de kuit wordt geslagen. U voelt een felle scherpe pijn. De oorzaak van deze plotse scherpe pijn is het scheuren van een spier. Deze scheurt meestal niet helemaal door, maar er ontstaat wel een scheur die zeer pijnlijk is. Vaak zien we een bloeduitstorting in de vorm van een blauwe verkleuring in de spier. Wanneer deze niet zichtbaar is, kan hij dieper zitten. Dus ook zonder blauwe plek kan er sprake zijn van een beschadigde spier!

Het is, alsof u door een zweep van achteren op de kuit wordt geslagen. U voelt een felle scherpe pijn.

Wat zijn de symptomen?

Het ‘ slachtoffer’ kan niet meer zonder pijn op het been steunen en zal op zijn tenen gaan staan en lopen (meer strompelen). Hij zal aangeven het idee te hebben een schop van achteren tegen de kuit te hebben gekregen.

Wat kunt u doen om een zweepslag te voorkomen?

Een goede warming up is belangrijk. Laat de spieren rustig warm worden voor een grote inspanning. Belangrijk voor de preventie van spierblessures, de spierscheur hier in het bijzonder. Rekken en strekken is niet nodig, wetenschappelijk onderzoek heeft dit bewezen. Een koude spier rekken is zelfs vragen om problemen. Wanneer een spier wel goed doorbloed is kan hij toch nog scheuren, dat is gewoon pech hebben voor de sporter. De kans is echter wel kleiner. Een goede voorbereiding is van belang als preventie-middel. Wanneer u goed getraind bent, zijn uw spieren sterker.

Behandeling, en wat kunt u zelf doen?

Direct na het optreden van de zweepslag moet u heel goed koelen met ijs of een cold pack. Bij het gebruik van ijs, maar ook van coldpack geldt: niet direct op de huid leggen. Doe er een theedoek tussen (een handdoek kan, maar is vaak weer te dik, dan is het koeleffect weg). Koelen wanneer het blessuremoment langer dan twee uur geleden is heeft minder zin. De bloeding is dan meestal al gestopt. Gebruikt u bloed verdunnende medicijnen: koel dan wat langer. Een goede tip voor sporters: investeer eens in een paar coldpacks. Er bestaan packs die zowel koud als warm kunnen worden gebruikt? Koud: in de vriezer, warm: in de magnetron! Vraag maar eens aan uw apotheker, die heeft ze mogelijk wel. Het verstandig een fysiotherapeut te raadplegen. Om nog een beetje te kunnen lopen (of strompelen) kan deze eventueel een tape aanleggen, waarmee de belasting van de kuitspier wordt verminderd. Dat is beter dan niet meer lopen. De scheur geneest wel, maar mag niet extreem belast worden, een beetje belasten zorgt voor een sneller herstel. Eerst wordt in de spier een ‘noodreparatie’ uitgevoerd. Er ontstaat littekenweefsel. Met dat littekenweefsel kunt u weer aardig functioneren. Om weer 100% te functioneren zijn ongeveer 200 dagen nodig. Dan liggen alle spiervezeltjes weer op de juiste wijze gerangschikt. U hoeft niet al die tijd met de tape te blijven lopen. Deze kan, afhankelijk van uw klachten, meestal weer na een paar weken worden weggelaten.
Copyright © 2019 Service Apotheek Beheer. Alle rechten voorbehouden.
IDeal Visa Mastercard
Naar boven
Kies uw apotheek

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen
Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen