U heeft nog geen producten in uw winkelmand

Naar homepage

Zweepslag

Eigenlijk wordt de benaming zweepslag (whiplash) voor twee heel verschillende blessures gebruikt: De beruchte nek-whiplash en de zweepslag in de kuitspier. Bij de nek komt de benaming door de veroorzakende beweging: een snelle beweging heen en een vaak nog snellere beweging, als reactie, in de tegenovergestelde richting, als bij het laten klappen van een zweep. Bij de zweepslag in de kuit wordt meer bedoeld het gevoel: het is, alsof u door een zweep van achteren op de kuit wordt geslagen.

Meestal scheurt de spier niet helemaal door, maar ontstaat er wel een scheur, die zeer pijnlijk is.

De zweepslag in de kuit

De plotse scherpe pijn wordt veroorzaakt door het scheuren van een spier. Meestal scheurt de spier niet helemaal door, maar ontstaat er wel een scheur, die zeer pijnlijk is. Vaak zien we een bloeduitstorting: een blauwe verkleuring in de spier. Wanneer deze niet zichtbaar is, kan hij dieper zitten. Dus ook zonder dat zogenaamde haematoom (bloeduitstorting) kan er sprake zijn van een beschadigde spier!

Bij een zweepslag kunt u niet meer zonder pijn op het been steunen en zult u op uw tenen gaan staan en lopen (of beter gezegd: strompelen). U hebt waarschijnlijk het idee een schop van achteren tegen de kuit te hebben gekregen.

Wat kunt u doen om een zweepslag te voorkomen?

Een goede warming-up is belangrijk. De spieren rustig warm laten worden voor een grote inspanning is erg belangrijk voor de preventie van spierblessures, de spierscheur hier in het bijzonder. Rekken en strekken zijn niet nodig. (Echt waar, dit is onlangs wetenschappelijk bewezen.) Een koude spier rekken is zelfs vragen om problemen.

Een goed doorbloede spier kan toch scheuren bij extreme belasting, dus dan heeft de sporter gewoon pech, maar de kans is kleiner. Ook een algemeen goede voorbereiding is van belang als preventie-middel. Wanneer u goed getraind bent, zijn uw spieren gewoon sterker. Dus ken uw grenzen! Doe geen dingen die u (nog) niet aankunt. We zien dit soort blessures veel bij mannen in de midlife crisis (sorry, heren!) die denken dat ze hetzelfde kunnen als twintig jaar geleden.

Wat te doen als u een zweepslag vermoedt?

Direct na het optreden van de zweepslag is koelen een goed idee. IJs of een coldpack dus. Let op bij het gebruik hiervan: plaats het ijs of de coldpack niet direct op de huid! Doe er een theedoek tussen. Een handdoek kan natuurlijk ook, maar is vaak weer te dik, waardoor het koeleffect weg is. Langer dan twee uur na het trauma (het blessuremoment) heeft koelen al minder zin. Dan is de bloeding meestal al gestopt. Gebruikt u bloed verdunnende medicijnen, koel dan wat langer.

Vervolgens is het verstandig een fysiotherapeut te raadplegen. Deze kan eventueel een tape aanleggen waarmee de belasting van de kuitspier wordt verminderd, zodat u wel een beetje kunt lopen. Dat is beter dan helemaal stilzitten. De scheur mag niet extreem belast worden, maar een beetje belasten zorgt voor een sneller herstel. Eerst wordt in de spier een ‘noodreparatie’ uitgevoerd. Er ontstaat littekenweefsel. Met dat littekenweefsel kunt u weer redelijk functioneren. Voor een volledig herstel kan tweehonderd dagen nodig zijn! Dan liggen alle spiervezeltjes weer op de juiste wijze gerangschikt voor een honderd procent functie. Maar geen zorg; u hoeft niet al die tijd met de tape te blijven lopen. Deze kan, afhankelijk van uw klachten, meestal weer na een paar weken worden weggelaten.

Tip voor sporters: Investeer eens in een paar coldpacks. Wist u dat er ook packs bestaan, die zowel koud als warm kunnen worden gebruikt? Voor koud gebruik stopt u hem in de vriezer, voor warm gebruik in de magnetron.
Copyright © 2019 Service Apotheek Beheer. Alle rechten voorbehouden.
IDeal Visa Mastercard
Naar boven
Kies uw apotheek

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen
Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen