U heeft nog geen producten in uw winkelmand

Naar homepage

Hockeyblessures voorkomen en behandelen

Het voorkomen van blessures is van belang voor alle hockeyers, van benjamins tot veteranen en trimhockeyers tot profs en zelfs voor uw tegenstanders. Sportiviteit en het achterwege laten van roekeloos gedrag zijn daarbij van groot belang, maar voorkomen helaas niet alle kwetsuren. Welke blessures komen veel voor bij hockey, hoe kunt u ze voorkomen wat kunt u doen wanneer u toch geblesseerd raakt?

In 2011 bezochten in Nederland 9.600 mensen de eerste hulp vanwege een hockeyblessure.

Historie

Oudere hockeyers kunnen het zich nog wel herinneren, maar voor jongere leden is het bijna niet voor te stellen dat het spelletje zo’n vijfentwintig jaar geleden meestal nog op een gewoon grasveld en met houten sticks gespeeld werd. Door de voortdurende innovatie in omstandigheden, materiaal, maar ook in de spelregels, is de hockeysport de afgelopen jaren steeds sneller en attractiever geworden. Een goede ontwikkeling voor spelers en toeschouwers. De keerzijde is echter dat de blessurekans ook is toegenomen. Keepersuitrusting, scheenbeschermers, mondbeschermers en gezichtsmaskers bij strafcorners voorkomen veel schade door hardhandig contact met ballen of sticks. Maar nog steeds wordt er in vele hockeykantines meer ijs verstrekt voor gebruik op de aangedane huid en gewrichten dan dat er in de frisdrankglazen gaat.

Hoe blessuregevoelig is hockey?

Het RIVM doet onderzoek naar bezoeken aan de spoedeisende hulp in relatie tot sportbeoefening. In 2011 bezochten in Nederland 9.600 mensen de eerste hulp vanwege een hockeyblessure. Op de spoedeisende hulp worden vooral hockeyers behandeld die zijn geraakt door een hockeybal of een stick. Veel mensen gaan niet direct naar de eerste hulp, maar gaan later naar hun eigen huisarts. Het werkelijke aantal hockeyblessures is veel groter, namelijk zo’n 110.000 per jaar. Blessures aan de knie en enkel komen echter het meeste voor. Vaak wordt deze blessure veroorzaakt door verdraaien, verzwikken door plotseling wenden of keren. Wanneer het aantal blessures gerelateerd wordt aan het aantal mensen dat de sport beoefent, neemt hockey, ná zaalvoetbal en schaatsen, de derde plaats van de ranglijst blessuregevoeligheid in.

Hoe kunt u blessures voorkomen?

Iedereen weet natuurlijk dat een goede warming up en cooling down veel blessureleed kan voorkomen. Maar toch schiet het er vaak bij in. Op sommige sportcomplexen is nauwelijks ruimte voor een warming up, wedstrijden beginnen nogal eens te laat, waardoor het lichaam de warming up alweer is vergeten en ná de wedstrijd is een flesje gekoeld vocht vaak aantrekkelijker dan een cooling down. De belangrijkste functie van de warming up is het verhogen van de hartslag en de doorbloeding van de spieren. Rekoefeningen kunnen achterwege worden gelaten. Deze voorkomen geen blessures en hebben mogelijk zelfs een negatief effect. Ook het smeren van verwarmende spiercrèmes bij wijze van warming up is onzinnig. Deze producten verbeteren met name de doorbloeding in de huid, niet in de onderliggende spieren. Alleen van het stevig inmasseren van een dergelijke crème mag misschien enig effect worden verwacht. Het smeren van spiercrèmes ná het sporten kan wel aangenaam zijn en hoeft dan dus zeker niet te worden nagelaten.

Alle producten voor 'Massageolie'

Bekijk producten (7)
Voor de verzorging van stijve of pijnlijke spieren na de sportieve inspanning is een (deskundige) massage natuurlijk heerlijk. Belangrijk hierbij is om voldoende massageolie te gebruiken. Dat voorkomt irritatie van de huid. Kies de massageolie die u lekker vindt. Zogenaamd herstellende of spierversterkende ingrediënten in de olie bereiken uw spieren niet en zijn dus geen reden om voor een bepaald product te kiezen. Het masseren van geblesseerde spieren kan de spierschade mogelijk vergroten. Laat dit dus enkel over aan een deskundige sportmasseur of fysiotherapeut.

Behandelen van blessures

Bij een acute gewrichtsblessure is het van belang om het gewricht zo snel mogelijk te koelen. Hierdoor worden de bloedvaten rondom het gewricht nauwer en zal het gewricht minder zwellen. Door de zwelling wordt het stellen van de diagnose door de arts moeilijker en zal het gewricht pijnlijker en moeilijker hanteerbaar zijn. Het beste is om te koelen met een coldpack. Deze kan rechtstreeks op het gewricht worden gelegd. Koelen met ijsblokjes of een ijsbekertje is ook mogelijk, maar doe hier altijd een handdoek of theedoek omheen om bevriezing van de huid te voorkomen. Koel voldoende lang, maar niet langer dan een kwartier. Houd het gewricht tijdens en ná het koelen bij voorkeur hoog, dat voorkomt ook zwelling.

Een verdraaid of verzwikt gewricht blijft vaak lange tijd na de blessure een zwakke plek. Om een nieuwe blessure te voorkomen is het in dat geval goed om te gaan sporten met een brace. Een veelgehoorde misvatting over braces is dat deze het gewricht zouden verzwakken, doordat het te weinig belast wordt. Dat is een fabel. Een goede brace geeft een vrijwel volledige bewegingsvrijheid, maar begrenst de mogelijk voor de spieren en pezen rondom het gewricht om te overrekken. Het gewricht wordt dus normaal belast en vormt geen belemmering voor de sportprestatie.

Welke brace is geschikt?

Sportbraces zijn er in verschillende kwaliteiten. Er kan onderscheid worden gemaakt tussen elastische braces en braces met verstevigingselementen. Elastische braces zijn goedkoop, bieden matige steun en weinig bescherming tegen een nieuwe blessure. Braces met verstevigingselementen kunnen meestal met klittenband of veters worden aangesnoerd en verhinderen de abnormale beweging van het gewricht. In aanschaf zijn ze wat duurder, maar ze bieden een beduidend betere bescherming en gaan ook langer mee dan een elastische brace.
Copyright © 2019 Service Apotheek Beheer. Alle rechten voorbehouden.
IDeal Visa Mastercard
Naar boven
Kies uw apotheek

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen
Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen