U heeft nog geen producten in uw winkelmand

Naar homepage

Faalangst en naar school

Is uw kind op school erg zenuwachtig voor een proefwerk, sportwedstrijd of spreekbeurt? Wellicht is hier sprake van faalangst.

Wat is faalangst?

Iemand met faalangst is bang om tekort te schieten of om niet te voldoen aan verwachtingen van zichzelf of anderen. Hierdoor ontstaat stress en gespannenheid in situaties waarin de afloop onzeker is. Op school zou dit bijvoorbeeld voor een proefwerk, sportwedstrijd of spreekbeurt kunnen zijn. Faalangst kan negatief maar ook positief uitpakken.

Positieve faalangst

Bij positieve faalangst helpt de (lichte) stress om een goede prestatie neer te zetten. Het zorgt ervoor dat iemand energieker, geconcentreerder, creatiever, helderder en besluitvaardiger is. Ook kan positieve faalangst leiden tot het extra goed voorbereiden op de gevreesde situatie.

Negatieve faalangst

Bij negatieve faalangst wordt daarentegen niet meer goed gepresteerd. Door de (extreme) stress wordt bijvoorbeeld te haastig gewerkt, worden dingen vergeten, raakt uw kind in de war en voelt zich ongerust en bang. Dit soort stress wilt u natuurlijk vermijden.

Omgaan met faalangst

Van faalangst afkomen is lastig, ermee leren omgaan is de behandeling. Bij kinderen kan faalangst worden voorkomen door het kind zich veilig te laten voelen, geen onduidelijke opdrachten te geven, moeilijke taken in gemakkelijker deeltaken te verdelen en vooral het kind een reëel beeld te geven over zijn prestaties. Dus niet overdreven verbloemen of afkraken.
Bij oudere kinderen kan faalangst zich uiten in examenstress.

Tips bij examenstress

  • Een goede voorbereiding op het examen is dé basis om spanning te vermijden.
  • Praat over de faalangst, dit kan ontspannend werken. Een cursus tegen stress en faalangst is wellicht ook een goed idee.
  • Help relativeren. Te hoge eisen kunnen veel spanning geven. Een paar fouten maken mag best.
  • Ontspanningsoefeningen kunnen rust geven.
  • Een regelmatig leven met voldoende slaap is belangrijk.
  • Soms helpt een talisman, zoals een gelukspen of geluksschoenen.
Er zijn ook verschillende plantaardige middelen, zoals valeriaan, passiebloem, citroenmelisse of hop, die rustgevend kunnen werken.
Copyright © 2019 Service Apotheek Beheer. Alle rechten voorbehouden.
IDeal Visa Mastercard
Naar boven
Kies uw apotheek

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen
Verder winkelen
of ga direct naar afrekenen